Friday 30 April 2010

MUHASABAH

Aku melihat langit di luar yang tidak seperti selalu. Baru dua, tiga hari lepas langit yang sama terlampau kosong dan muram, mujur juga ada matahari yang menemani hari-hari di sini, dan malamnya? Ada purnama yang sendirian tanpa gemerlapan bintang. Terasa benar suasana di kampung, bila lama kemarau singgah dan hujan malu untuk bertandang, angin dingin pun sudah cukup membahagiakan. Apa pula gerimis yang berkunjung pada senja hari. Menghilangkan kepanasan, memberi ruang untuk anak-anak kecil bermain-main dengannya. Sekali-sekala sayup-sayup kedengaran suara ibu-ibu yang memanggil pulang bila Maghrib menyusuli.

Oh ini bukanlah yang mahu aku ceritakan. Apa yang lebih utama, suasana begini sebenarnya cukup sayu untuk jiwa-jiwa manusia. Tidak terlalu panas, tidak pula terlalu dingin. Aku juga manusia, atau lebih tepat untuk digelar hamba. Kesayuan ini menghantar pesanan dari Tuhan mungkin, supaya jiwaku yang terlalu lama merajuk denganNya kembali bermukim di pangkuan kasih abadi itu. Terlalu jauh roh ini mengembara mencari dunia dan cinta-cintanya, hingga terlupa akhirnya sama juga. Kerana asal roh itu dari Tuhan, maka hanya denganNya jiwa akan menjadi tenang dan tenteram selama-lamanya.

Aduhai ini bukanlah yang mahu aku ceritakan. Tapi entah kenapa jiwa ini terlalu sayu bila melihat langit yang dikatupi awan dan burung-burung sedang kembali ke sarang. Aku jadi muhasabah. Selama aku memahami tentang Allah itu, tentang agamaNya, tentang kalamNya, kenapa jiwa ini tetap sahaja berlagak seperti dunia ini tidak akan ada hujungnya?

Oh teringat pula tentang khutbah Jumaat siang tadi. Tentang "Sesungguhnya solatku, ibadahku, hidupku dan matiku HANYALAH UNTUK ALLAH." Betapa air mata ini mahu mengalir bila aku tahu yang semua di dunia ini sangat fana, betapa Tuhan itu setia menanti aku kembali kepadaNya, betapa Dia menyediakan syurga untuk hamba-hambaNya yang bertakwa, tapi kenapa syaitan itu sangat jahat. Syaitan itu membisikkan agar aku mencintai dan memuja dunia lebih daripada segala-galanya. Bukan setakat itu, nafsu pun semakin buas menebas tugu-tugu keimanan yang sedang retak. Iman yang dipertaruhkan selama ini hanyasanya untuk mendapat simpati Allah, aku leburkan dengan hambatan-hambatan nafsu yang sampai bila-bila pun tidak akan puas.

Ya Allah, kalau ketika ini Engkau masih sudi mendengar doa seorang hamba yang paling hina ini, tolonglah Ya Allah. Berikan aku sedikit kekuatan untuk melawan cabaran-cabaran yang menggoyahkan hati, ujian-ujian yang menjarakkan aku dari mengingatiMu. Biarlah Ya Allah, kalau nafas ini hanya tinggal sesaat lagi, jangan sesekali engkau membiarkan nasib diriku ditentukan oleh aku sendiri. Aku pertaruhkan detik nadiku untuk membeli keampunanMu, Ya Robbi.

London.

2 comments:

Hamidi Yusoff said...

='(

terima kasih berkongsi rasa. terkesan dgn diri saya juga.

jzkk waqi

pemburu syurga said...

begitulah iman seorang hamba, semalam ingat Tuhan memanjang, hari ini lupa terus akan semalam. doakan kita semua ya, midi:)