Saturday 12 July 2008

SEPURNAMA DI BUMI ANBIA

(terima kasih teman-teman)

Hari ini genaplah 30 hari saya berpijak di bumi anbia. Suatu kembara yang meruntun jiwa.



Merancang untuk tidak pulang ke Malaysia adalah sesuatu yang memeritkan tatkala melihat seorang demi seorang teman meninggalkan Eropah. Itulah sebuah keputusan yang jarang diizinkan oleh hati pengembara ilmu, namun demi pengalaman yang tak ternilai, saya nekad.



Dan bumi Mesir kini sangat dekat di hati. Sukar rasanya mahu menghilangkan kenangan di tanah para wali ini. Entah mengapa saya begitu merindui gelagat masyarakat Mesir, walaupun ia merupakan pilihan terakhir buat mereka yang pernah bertamu di sini.



Mungkin ada kebenaran di sebalik kata-kata yang pernah saya dengar, "Orang yang minum air Sungai Nil pasti akan kembali untuk merasainya lagi." Tidak mustahil sekiranya saya kembali lagi ke Mesir sekadar untuk menziarah teman-teman baru, kerana setiap mereka bagaikan punya keramat untuk saya ingati.



Ziarah makam bersama Pak Lang dan Ust Salehin suatu yang mengharukan kerana kami berkesempatan untuk bertamu di makam Imam Syafie, Imam Waki', Sayyeda Zeinab, Imam Al-Jaafari dan sebagainya. Terima kasih Pak Lang dan Ust Salehin, yang jua pertama kali bertandang ke beberapa buah makam.



Menjelajah Sinai bersama Ust Aisam dan Ust Azlan. Satu kenangan yang masih segar. Di sana kami sempat menziarah makam Nabi Saleh dan Wadi Arbaein (bekas tempat perkumpulan 40 orang para wali). Juga melihat lembu Samiri (pantulan patung lembu yang dibina oleh kaum Israel pada zaman Nabi Musa), 12 mata air (mewakili 12 kaum yang menjadi pengikut Nabi Musa ketika baginda menyelamatkan diri) dan mendaki Jabal Musa (gunung tempat munajat Nabi Musa ketika mohon melihat wajah Allah). Terima kasih buat Ust Aisam dan Ust Azlan.



Sempat juga saya bersama beberapa orang teman mengikuti beberapa siri kuliah di rumah Pahang, Kelantan dan Perlis sendiri. Jua tidak dilupakan pada Ust Juzailie yang mengajak saya untuk mendengar kuliah daripada seorang syeikh Al-Azhar, terima kasih Ust. Walaupun banyak yang tidak saya fahami, tetapi harapnya ada keberkatan dalam kehadiran saya itu.



Kepada Ust Firdaus Hat yang banyak membimbing, hanya terima kasih yang terlafaz. Lagak Ust seperti seorang kawan lama cukup menyenangkan kami, saya dan Faimee. Walaupun dilatih untuk berkongsi tilam bersama pepijat, kami redha. Itulah mungkin pengalaman yang baru dalam hidup saya. Juga pada kuliah Subuh yang Ust sampaikan, membawa kami ke kuliah Ust Fauwaz dan loghat Kedah yang pekat, terima kasih!



Ust Rosman, yang bercita-cita menjadi wali, terima kasih kerana menumpangkan lena saya. Semoga Ust berbahagia di samping kantin tersayang. Tidak sempat saya merasa makanan yang pernah dijanjikan untuk dibelanja oleh Ust. Masih terngiang segala fatwa yang meniti setiap butir bicara Ust.



Kepada Ust Nasrul, Ust Peron, Ust Latif, Ust Hadi, Ust Am, Ust Ibrahim, Ust Rafis, Ust Naimi, Ust Nabil, Ust Zainureen dan ustaz-ustaz yang saya hanya kenal wajah mereka, terima kasih sebanyak-banyaknya kerana menjadikan sebulan saya di Kaherah sebuah kenangan manis yang saya akan ingat selagi denyut nadi belum berhenti. Sungguh, berada di Rumah Perlis bagaikan suatu anugerah dari Allah untuk menyedarkan saya tentang makna ukhuwah fillah. Kini saya merindui semua itu (air sirap manis, internet connection dll) .

Kepada JK PMRAM seperti Ust Khairul Anuar dan Ust Hairul, terima kasih kerana pernah menemani kami mengikuti kuliah di Masjid Al-Azhar.

Banyak benar kenangan dan pengalaman selama sebulan yang tidak mampu saya senaraikan satu persatu di sini. Dan saya tidak menyesali 30 hari lalu yang telah saya habiskan di bumi Mesir, jutaan penghargaan ditujukan buat kalian. Semoga bertemu lagi dengan izin Allah.

12 Julai 2008 (11.00 am)

No comments: