Thursday 8 January 2009

GOOD MORNING, MY BROTHER

(bantulah aku untuk membantumu)

Pagi sampai pagi
Melewati lorong dari masjid
Dari jauh aku lihat kau sibuk
Membuka ruang untuk berniaga
Membuka pintu untuk Mikail

Setiamu pada suria yang belum menjengah
Sedang diri sudah berkeringat
Dan bila saja aku mendekati
Pasti kau dulu yang menyapa
Good morning, my brother
How are you today?
Dengan senyum yang tiada surut

Pernah aku bertanya padamu
Tentang apa yang kau percaya
Jawabmu pendek
I am a Muslim
But not so strong
Dan aku hanya mampu senyum
Tawar di mulut, di hati pahit

Oh betapa kasihan aku melihatmu
Tekun menggeledah rezeki dunia
Yang sudah pasti adanya ia
Tapi mengapa tiada kau intai
Rezeki akhirat yang masih samar
Untukku dan untukmu

Setiap pagi langkah pulang dari masjid pasti disambut sapa oleh seorang sahabat, pemilik satu-satunya kedai yang berhampiran dengan kediaman PS. Melihatnya dengan pandangan belas pasti mengingatkan PS akan kesungguhan manusia banyak yang berlumba-lumba mencari kemewahan dunia, sedang akhirat tercicir tanpa pengetahuan. Entah bagaimana harus PS menolong beliau, bimbang juga kalau-kalau di akhirat nanti akan dipersoal akan haknya selaku Muslim.


8 Januari 2009 (5.00 pm)
Playford Road, London.

7 comments:

mohd shazli mohd zaini said...

wahh,,,, dalam nya..

p/s: aku komen ni... seronok x?.. hiihihihihikkkk

pemburu syurga said...

erk komen tu mcm utk semua sajak je
ie sajak a samad said, usman awang etc etc
haha makin sedih bro;)

Anonymous said...

bagus sgt2 sajak2 ni..yg laenpn sama..teruskan usaha saudara pemburu..jgn sedih2..merindui n menyayangimu wahai teman lamaku..

pemburu syurga said...

terima kasih uyus wey!!
doa2kanlah aku di sini ya.
xsempat nak jumpa blk mesia aritu
semoga ukhuwah kita makin subur oleh jarak yang makin jauh=)

Anonymous said...

yeah... sometimes i have a vision in which that dude stops selling alcohol on his own accord. when that happens surely it is a good sign of what goes on in that man.

Anonymous said...

motif kan guna id kereta 7-sisters nih?

nak kena ketuk kepala nih baru tau..

pemburu syurga said...

ada benarnya, sdr kereta 7-sisters.