Sunday 11 January 2009

DEKLAMASI PUISI ANDAI ESOK KIAMAT

Puisi yang telah lama ditulis, juga sudah berbulan dideklamasi oleh beberapa teman PS di Dublin termasuk bekas teman sebilik, Pok Jak, untuk Malam Apresiasi Seni Islam (MASAI) Ireland 2008. Diubah untuk disesuaikan dengan nada penyampaian, dipersembah bersama lagu ciptaan M. Nasir, Di Jalan Sesat. Terima kasih sahabat.



ANDAI ESOK KIAMAT

(mampukah aku berubah?)

Andai esok kiamat
Aku mahu lari
Ke negeri yang jauh
Jua milik Tuhan?

Andai esok kiamat
Aku mahu tangis
Merona tujuh laut merah
Tapi hari ini sudah kering

Andai esok kiamat
Aku mahu mati
Dalam dakap kasih sahabat
Yang tahu peritnya aku

Andai esok kiamat
Aku mahu berbuat segala
Pun semua Tuhan gembala
Mampu atau tidak?

28 Mac 2008 (6.15 pm)
King's College London


DI JALAN SESAT (M. Nasir)

Apakah takdir mimpi ini
Mendatang berulang kali
Berdarah penuh di tanah
Sedang tangan menongkat langit

Apakah yang kuperjuangkan
Apakah yang dipertahan
Apakah mesti aku jadi pahlawan

Oh Tuhan
Tidaklah aku layak
Namun aku tak berdaya
Menahan panas nerakaMu

Curiga di mata orang
Bagai mentari rembang
Bagaikan aku berdosa
Pada siapa saja

Sedang Tuhan di mana-mana
Melihat semua dosa
Dalam serata usia
Walau ditelan
Segitiga Bermuda
Selalu kumengulangi
Dosa yang telah ku buang

Diikuti kembali mengapa begini?
Mengapa begini?

Sedang Tuhan tahu sesiapa
Untuk neraka untuk syurga
Aku tak terpaksa memilih syurga
Demi pengertian pada hukum alam
Dan sesungguhnya aku cinta padaMu Tuhan
Walaupun sesat jalan

11 Januari 2009 (6.00 pm)
Playford Road, London.

No comments: