Tuesday 25 December 2007

JANJI RAMADHAN

(setiap kali tiba Ramadhan, setiap kali itulah aku melepaskannya)

Kugagahi
Melangkah penuh persoalan
Yang dahulu belum terjawab
Yang sekarang kian mendakap erat
Soalan yang menghapus ketenangan

Ramadhan ini
Tuhan sendiri menjadi saksi
Janjiku yang beribu
Tiap kali ia tiba
Aku berjanji padaNya
Mesti lenyap segala dosa
Pasti menggunung pahala nanti
Ini Ramadhan terbaik

Ramadhan datang sudah
Dan aku masih terlelap
Bersama jiwa yang lesu
Hari demi hari aku tempuh
Janji demi janji aku rempuh

Ramadhan kini akan berlabuh
Dan aku baru terjaga
Bersama mimpi-mimpi indah
Yang aku akan ceritakan kepadanya

Aku lantas bertanya
Kerna sudah lama ku mahu bersua dengannya
Sedang hati sudah tahu
Ramadhan ini hampir pergi
Bagai menafikan Tuhan Yang Tahu

Tapi semakin aku mendekati
Semakin ia hilang
Aku menjamah kosong
Dia sudah pergi
Dan aku masih jua sama
Seperti aku yang dulu

Walau Ramadhan datang kepadaku
Tapi tak sudi ku bermesra dengannya
Dia kini sudah tiada
Janji dengan Tuhan bagaimana?

12.30 am (7 Oktober 2007)
King’s College London

No comments: