Tuesday 25 December 2007

ANDAI AKU

(sajak ini dikarang ketika sepi sendiri)

Andai aku tegar mencari sebutir rahmat
Pasti aku tak bisa mencuba yang lain

Andai aku dikurnia sebuah cinta agung
Pasti aku tidak lagi berpaling

Andai aku berkudrat melangkah ke puncak
Pasti aku tidak menoleh lurahnya

Andai aku penuh bahagia
Pasti segala duka akan terubat

Andai aku tiada lagi kesunyian
Pasti tiada begini aku berperasaan

Andai aku mampu mendakap nikmat Tuhan
Pasti aku gagah melangkah untuk hari esok

Andai aku diberi segala ruang
Pasti aku tidak melepaskan peluang

Andai aku dicinta sebesar alam
Pasti duka bertukar suka

Andai aku tiada ujian
Pasti damai akan ku kecap

Andai aku hidup sendiri
Pasti percuma aku berbuat segalanya

Andai aku dihadirkan sebentuk anugerah
Pasti selamanya aku bersamanya

Namun itu semua hanyalah "Andai"
Andai yang "Pasti"nya belum kunjung tiba
Ku pasakkan semangat untuk hidup
Dalam sedar lorongnya sempit
Kerna "Pasti" Tuhan bersama aku
"Andai" diri tiada apa

8.50 am (27 Oktober 2007)
King's College London

No comments: