Friday 29 February 2008

BUAT KAKANDA DAN ADINDA

(tak nampak di mata, tapi hati merindu)

Bertanya pada hati
Kenapa makin rindu
Jawab hati yang sayu
Penuh ia dengan kasih
Pada wajah yang lama tiada bersua

Aku rindu
Pada raut kakanda yang kutinggalkan dulu
Kala itu tiada bicara yang aku lontarkan
Kerna nanti berdekad tiada kata
Yang ada hanya air mata

Aku rindu
Pada senda adikanda yang kupinggirkan dulu
Kala itu tiada gurau yang mereka hadirkan
Kerna nanti langsung tiada sua
Yang ada hanya kenangan

Aku rindu pada mereka
Rindu pada belai lembut kakanda
Rindu pada senyum manja adikanda

Dari didik ayah bonda yang setia
Kami besar penuh hilai tangis
Tiap suka dan duka pasti semua merasa
Kerna ayah bonda mengajar untuk mengasihi
Jua untuk memahami

Jika dahulu ke pantai bersembilan
Kini ke sungai berseorangan
Jika dahulu ke pekan bersembilan
Kini ke kedai berseorangan
Jika dahulu ke rumah nenda bersembilan
Kini nenda pun sudah tiada

Sayu hati
Mengenang setiap detik bersama mereka
Kata ayah, nanti berjaya jangan berkira
Kata bonda, nanti dewasa jangan berpecah
Dan janji aku pada mereka, itulah

Buat kakanda dan adikanda
Aku bersyukur meniti hari-hari kelmarin bersama
Dan aku pinta moga hari esok kita setia begitu
Hingga seiring melangkah ke gerbang syurga

29 Februari 2008 (9.30 pm)
King's College London

No comments: