Saturday 29 November 2008

DI MANAKAN KUCARI GANTI?

(mengutip keping-keping kenangan)

Banyak betul kenangan 2 tahun berada di Kolej Mara Banting. Masa yang singkat tapi pengalaman yang padat dengan teman-teman yang rapat!

Geng Klate. Dalam grup ini, pastinya ramai yang sudah boleh kenal kami jika melihat kelibat dari jauh. Bukan kerana semuanya sama handsome, tapi seolah-olah ada bau Kelantan di situ. Setiap petang ada sahaja aktiviti bersama (timang bola, minum air nyiur, skuasy, tenis, berinternet di concourse, volleyball, jogging, bola sepak). Bahkan kalau bukan kerana kelas yang berasingan, kami mungkin ke sana ke mari bersama juga;


-Pok Jak ;Minggu-minggu awal kami seiring bersama. Solat Subuh di Surau An-Nur seperti menjadi wajib, bahkan terkadang ziarah 5 minit juga selangkah. Berkongsi bilik yang sempit, teman yang seorang ini seperti study sepanjang masa, tidak mustahillah keputusannya sentiasa maintain. Hari akhir aku bergelar teman sebiliknya, dia menghadiahkan matan hadis 40 karangan Imam Nawawi (mungkin dibeli di Masjid Sri Petaling?). Kini beliau di UCD, Ireland.


-Kimi Ballack ;Dulunya seingat aku, akulah orang yang bertanggungjawab menenggelamkan beliau ke dalam kancah bola sepak. Waktu itu dia yang mudah kepenatan hingga hampir pitam, namun akhir hidupnya di KMB menjadi seorang jaguh bola ternama! Kami juga pertama kalinya bermain tenis di KMB, kadang-kadang volleyball. Rasanya laluan hidup aku di Banting adalah sangat serupa dengannya (berjumpa cikgu untuk nasihat, prestasi akademik, dll). Kini beliau di PRMC, Malaysia.


-Fajar Bomoh Colgate ;Teman yang ini menganggap semua makhluk faham bahasa Kelantannya, tapi gelagatnya memang menggelikan hati. Sentiasa risau dengan studynya namun seorang yang optimis, kadang-kadang jiwang juga. Dialah penggemar untuk memusnahkan jeragat yang tumbuh di belakang badanku. Banyak kali kelihatan berkaki ayam berjalan-jalan di sekitar blok, seorang yang sungguh hampir hilang rasa malunya. Kini beliau di Tulsa, US.


-Payid ;Pernah kami disatukan dalam grup di UTP, dan jodoh kami kuat apabila diletakkan sekelas di KMB! Banyak projek-projek kelas kami lakukan bersama, pernah mengalahkan team yang aku anggap hebat (mencipta botol air). Tidur lewat bersama-sama dek menyiapkan kad raya istimewa untuk mentor kesayangan kami. Ketua kelas yang berkaliber, memahami dan tempat segala masalah aku kongsikan, pernah juga beberapa kali menangis di depannya. Kini beliau di Bangalore, India.


-Amin Cool; Paling aku ingat adalah projeknya melakukan eksperimen tentang semut untuk subjek Biologi, dan akulah yang menemaninya ke tengah-tengah ladang kelapa sawit untuk mencari pelbagai jenis semut. Hasil kajian yang berbaloi, dia mendapat A untuk projek itu. Teman bermain skuasy dan tenis kadangkala, timang bola di belakang blok hingga terpecahkan cermin tingkap asrama. Memang apa sahaja yang dibuatnya sangat tenang wajahnya. Kini beliau di Olomouc, Czech Rep.


-Bali 100; Teman sejak dari sekolah menengah lagi. Seorang yang sangat relax namun dia maintain cemerlang. Sering gusarkan dirinya yang dirasakan tidak sempurna tapi rasanya dialah antara yang hebat kedua-duanya sekali, study dan sukan. Selalu sahaja datang lepak-lepak di bilikku walaupun kami tidaklah seblok. Sudah namanya pun bijak, apa-apa yang dibuatnya semuanya last minute tapi hasilnya lebih dariku! Kini beliau di Auckland, New Zealand.

Sungguh ukhuwah itu sangat indah, dan mustahil akan kutemu teman-teman sepermainan seperti kalian lagi. Bersama-sama mengharungi pahit maung di KMB, aku tidak akan menyesali 2 tahun yang dihabiskan di tengah-tengah ladang kelapa sawit tersebut. Kata orang patah tumbuh hilang berganti, tapi yang berganti takkan sesekali sama dengan yang telah hilang. Ya Tuhan, betapa aku merindui saat-saat kami bersama. Kalau tiada kesempatan lagi untuk kita bersua di bumi Allah ini, inshAllah akan kita berjumpa di syurga yang tiada perpisahan.

29 November 2008 (9.00 pm)
Playford Road, London.

10 comments:

Anonymous said...

keluar juga akhirnya...=)

Anonymous said...

terbaik la rumet...hahaha..gud2..

thepretender said...

ada jugak luahan hati dn perasaan :)
hehe..
sungguh menyentuh kalbu!

Anonymous said...

terharu. menangis... T_T

Anonymous said...

to kimi ballack kalu tbaca post ni,

lamo bena tok dgr kaba. nusuk ko?? jange la gitu mi. lamo doh tok jupo demo.

Anonymous said...

tersentuh... T_T

Anonymous said...

xsabar nk tunggu coretan dan kenangan di playford road

dan juga sobell centre :)

baZzzley said...

rindu kimi ballack..kimi,mano mu wehh???

pemburu syurga said...

kalamkalbu,
saya terkesan dgn usaha anda mengupdate blog walaupun sudah cacat=)

rumetku ijak,
lamo weh xtubik jemooh ni!

thepretender,
saya juga maknusia occay;)

bali,
jadi la nk jln2 nz nati dih..nantikan kemunculan aku!!

anonymous,
siapalah incik ini ya..

penumpang internet,
bule2 iA tapi dgn syarat anda bawak buah tgn ke cni..hihi

bazli,
itulah, lamo paruk dh xdgr crito ni..mat ijak ado no tepon dio tuh!

j477 said...

bau kelantan...ewwww yux

(masih menunggu post/sajak utk aku)