Monday 20 June 2011

TAK MAMPU AKU SEMBUNYIKAN RINDU INI

Sudah tak tertahan lagi rasanya rindu yang mencengkam hebat ini. Aku cuba untuk melupakan, cuba untuk menghilangkan, namun ia terlalu dekat, terlalu rapat jauh ke dalam dasar hati.

Ya Allah, di depan Kaabah itu selangkah demi selangkah kaki ini bertawaf. Setiap detik aku luangkan hanya untuk menghayati cintaMu yang maha agung, mengatasi segala jenis cinta yang ada di dunia. Masih segar dalam ingatan ini Ya Allah, betapa doa yang sering aku lafazkan di situ, "Ya Allah Ya Tuhanku, aku tidak ingin meminta apa-apa dari dunia ini, aku hanya ingin agar Kau memberikan ruang untuk hati ini sepenuhnya mencintaiMu, dan Engkau sepenuhnya mencintaiku. Ya Allah, bebaskanlah hati ini dari penjara dunia dan nafsu, gantilah ia dengan kekhusyukanku sebagai hamba dan keredhaanMu"

Ya Allah, betapa aku merindui saat-saat keasyikan itu ada untuk meminta dan meminta, bukan untuk dunia, tapi kebahagiaan di dunia yang sana, betapa aku merindui titis-titis air mata di sana yang seperti tidak akan pernah kering, semata-mata untuk medapatkan rinduMu, betapa aku merindui setiap saat yang berlalu sambil tersentuh menatap KaabahMu, betapa aku merindui semua yang ada di sana.

Ya Allah, hari ini Engkau sendiri telah menjadi saksi, bahawa janji-janji yang telah aku taburkan di depan KaabahMu, satu demi satu aku mungkir. Engkau menjadi saksi, bahawa hati yang pernah kotor ini bertambah jijik oleh jauhnya Kaabah dari sisiku. Engkau menjadi saksi, bahawa cintaMu sudah jauh aku hapuskan dari detak jangtungku, sedangkan itulah azamku ketika di sana.

Ya Allah, sungguh pun aku tidak mampu lagi untuk kembali kepadaMu, sudikanlah diriMu untuk mendekati aku.

(dan air mata pun mengalir lagi)

Shah Alam.

1 comment:

Inche gabbana said...

TT__TT baru tahu penangan umrah... hohoho..