Monday 13 June 2011

MASIH ADA RINDU

(untuk mereka yang tahu kata-kata ini untuk mereka)

Rindu itu masih ada, dan tetap akan ada sampai bila-bila.

Itulah getus hati saya setiap kali mendengar keluh rindu daripada insan-insan yang pernah mendapat sentuhan saya, walaupun mungkin sekarang mereka memilih jalan lain, atau tegar berjuang mengharung perit maung ombak dunia. Perit terasa, sebak jiwa bila setiap kata-kata itu tidak saya dengar sendiri, tetapi hanya melalui mulut-mulut yang bercakap, hinga akhirnya sampai ke telinga saya.

Mana mungkin hati seorang naqib cepat saja melupakan saat-saat menahan malu berjumpa dengan orang yang tidak pernah dikenali, apatah lagi bila orang tersebut sendiri mengesyaki macam-macam pada kita. Setiap pertemuan pertama saya ingat sampai sekarang, bahkan mungkin saya lebih ingat daripada mereka, cuma saya tidak pernah menceritakan. Tidak berkesempatan.

Lebih sedih apabila ada yang beranggapan saya meninggalkan mereka, apatah lagi yang menyangka saya mula membenci. Demi Tuhan yang nyawa saya di tanganNya, tidak pernah sesekali terasa mahu meninggalkan kalian, walaupun mungkin jasad tidak bersama membimbing mereka, tapi saya temankan dengan iringan doa dan semangat yang takkan pernah hilang.

Untuk adik-adik yang masih tersisa rindu pada kenangan ketika kita bersama, walaupun tempohnya sebentar, walaupun mungkin hari ini jalan kita berbeza, Allah sahajalah menjadi saksi betapa kenangan itu telah membina saya hari ini, dan semoga Allah mempertemukan kembali saya dengan kalian di syurga, bersaksikan para nabi dan malaikat.

Kerana masih ada rindu.

Shah Alam.

1 comment:

tnor hamzah said...

assalamualaikum...
terlalu puitis sajak saudara
tersentuh di lubuk jiwa..

izinkan saya memetik sedikit idea drpd sajak saudara untuk pertandingan sajak murid-murid saya. Terima kasih

drpd. Cikgu Noraini
Sek. SRI Seremban, NS