Tuesday 21 June 2011

DI MANA SAYA BERMULA DENGAN SAJAK

Belakangan ini, cukup ramai yang bertanya perihal blog Pemburu Syurga. Entahlah, selalu sahaja rasa ingin menulis kembali seperti dulu, namun setiap kali cuba ditulis, ia terhenti di pertengahan. Akhirnya? Terjadilah lambakan entri-entri di bahagian draf.

Banyak sangat perkara yang terjadi dalam hidup, yang mahu dikongsikan, kadang terasa perlukan masa untuk berhenti dan bermuhasabah, tapi penghujungnya? Terjebak pula ke kancah dosa yang telah lama ditinggalkan. Oh hidup memang payah, sungguh!

Mungkin hati ini sudah terlalu kotor untuk bercerita tentang pahala dosa, syurga neraka, kiamat, hisab dan segala. Ada juga terlintas mahu menulis dengan bahasa santai, namun itu bukan saya, kerana saya tidak pandai menggunakan bahasa mudah untuk menyampaikan sesuatu. Kalau ya pun, mungkin ada yang terasa hati nanti.

Tak kurang juga yang bertanya tentang bila mula menulis, dari mana dapat idea. Seingat saya, blog ini bermula setelah seorang teman rapat saya mencadangkan. Namanya Bashirulhafi. Masa tu tak ramai pun lagi blogger, tapi sudah ada blog Angel Wears Gucci, milik sahabat saya. Masa tu blog tersebut masih lagi mempunyai dua penulis, Dolce dan Gabbana. Masa tu juga Facebook pun tak begitu popular berbanding Friendster dan Myspace.

Dan asal mahu menulis adalah untuk berkongsi kisah suka duka di dunia orang, bukan dalam bentuk cerita biasa, tapi dalam bahasa puitis. Seingat saya, saya berminat dengan puisi sedari sekolah rendah ketika memenangi pertandingan sajak di dalam kelas semasa Darjah 3. Peluang untuk meneruskan minat tak banyak, lagi-lagi berada di negeri Kelantan, sehinggalah zaman SPM, saya terus bersajak untuk tugasan Bahasa Melayu dan saya mendapat markah hampir penuh berbanding rakan-rakan yang lain yang tidak memilih untuk bersajak.

Semasa di Bantinglah, baru benar-benar obsesi terhadap sajak itu timbul. Itu pun semasa saya sudah masuk Tahun 2. Ketika itu Cikgu Bahasa Melayu saya, Puan Nor Hasni, mengusik saya supaya menyertai Pertandingan Mencipta dan Mendklemasi Sajak Sempena Kemerdekaan di KMB. Saya bersama seorang rakan kelas mencipta sajak yang cukup panjang bertajuk 'Nisan, Mata dan Pewaris'. Malah sajak kamilah yang dikatakan sajak terpanjang dalam pertandingan tersebut.

Hasilnya? Kami mendapat johan! Lantas kami ditugaskan untuk mendeklamasikannya semasa Malam Ambang Merdeka berlatar belakangkan muzik sentuhan Kitaro. Bermula dari situ, minat itu semakin bercambah dengan suburnya.

Kemudian unit Bahasa Melayu KMB pula menganjurkan pertandingan mendeklamasi sajak Usman Awang, antara kelas pelajar-pelajar Tahun 2. Penyertaannya wajib bagi berkumpulan, dan sebanyak 20 kelas menghantar team masing-masing. Maka saya sekali lagi diamanahkan untuk mengetuai team kelas saya, M05K, dan kami mendapat sajak bertajuk 'Balada Terbunuhnya Beringin Tua Di Pinggir Sebuah Bandaraya'. Panjang sungguh tajuknya!

Kami tidaklah sehebat kelas-kelas lain, yang antara ahlinya merupakan bekas wakil sekolah dan negeri dalam pertandingan sajak, bahas dan sebagainya. Prop kami pun antara yang teringkas, maklumlah, kami sedar yang gelaran juara itu jauh sungguh dari menjadi nyata. Namun Allah Maha Pemurah, kelas kami mendapat johan tanpa disangka-sangka, mengalahkan 19 kelas lain!

Lebih mengujakan, saya turut menyertai kategori solo dalam pertandingan tersebut. Walaupun saya mendaftar agak lewat dan bilangan peserta dihadkan kepada lima orang sahaja, akhirnya atas nasihat cikgu-cikgu, saya dimasukkan ke dalam senarai peserta solo, sementara salah seorang daripada mereka yang terlebih awal mendaftar, telah digugurkan namanya.

Sajak solo saya bertajuk 'Dunia Yang Senyum'. Dan sekali lagi saya mendapat gelaran juara, mengalahkan empat peserta yang kesemuanya lelaki, ada antaranya pernah mewakili SAS dalam pertandingan-pertandingan seumpama itu, ada juga merupakan penyanyi popular di KMB, dan yang paling manis, salah seorang dari mereka pernah tewas di tangan saya semasa Pertandingan Mendeklamasi Sajak Kemerdekaan yang lalu.

Dari situlah, nama kelas kami mula digeruni, dan dalam pertandingan-pertandingan seterusnya, dalam pelbagai jenis lapangan, kami sering mendapat tempat teratas.

Sungguh Allah itu Maha Pemurah, sekelip mata Dia menaikkan darjat kita, dan sekelip mata juga Dia berkuasa menjatuhkannya. Semoga Allah terus mengurniakan saya ilham dan kekuatan untuk menulis dan berkongsi tentang hidup kita yang sebentar ini.

Shah Alam.

2 comments:

As said...

pada redhaNya moga dithabatkan

Anonymous said...

waaaaa...teringat dan terngiang2!!
Teruskan menulis...sentuh lah manusia dgn kata2 yang membawa kepada DIA..