Saturday 8 May 2010

IKHWAH KHIANAT

(siri pengkhianatan ikhwah Playford Road)

Hari ini ada sejarah ukhwah yang unik aku kira. Dua kisah, satu persamaan.

Kisah satu. Sekelompok manusia bergegas keluar rumah demi mencari sesuap rezeki 'English Breakfast' di Holloway Road. Meninggalkan beberapa makhluk asing bagi mereka di rumah Playford Road, tanpa segan silu foto-foto keji dihantar ke seluruh jajahan London, Portsmouth, Surrey dan Warwick. Betapa pengkhianatan yang sungguh terhina bagi umat yang ditinggalkan di teratak 102 tanpa secebis roti untuk alas perut sekali pun. Air kelapa khabarnya hidangan paling ringan di kejauhan itu, pagi yang mendung seperti menghantar bilah-bilah halilintar ke dalam jiwa-jiwa makhluk yang tak diundang bersama.

Kisah dua. Sekawan manusia menelusuri Seven Sisters Road, menjeling ke arah Chicken Express, takut-takut ada makhluk yang memasang mata. Ingatkan seorang sahaja yang khianat 'ikhlas', rupa-rupanya ada lagi tiga manusia yang kempunan PFC walaupun sudah menjamu nasi berlaukkan kari kentang dan telur dadar. Nyata tiga watak tambahan tadi sebenarnya gagal menyudahkan hidangan khas daripada Penang yang sungguh menyeksakan. Diam-diam sahabat bertiga itu menyusup solat di Finsbury Park Mosque, rupa-rupanya ada agenda yang lebih besar dalam kotak fikir mereka. Oh perkara ini sepatutnya tidak diberitahu kepada manusia lain, terutama si tukang masak di 128.

Dua kisah ini sangat berlawanan. Yang satu khianat terlampau, lalu meminta ampun, namun dihantar bukti-bukti pengkhianatan pula. Aduhai hati mana yang tidak luluh. Yang lagi satu khianat tersembunyi, tiada terkeluar sedikit pun dari bibir mereka tentang masakan yang menguji kewaspadaan deria rasa tadi. Alhamdulillah.

Oh ukhwah. Pilihlah watak mana anda mahu jadi!

London.

3 comments:

Anonymous said...

waaa...nanti kat padang mahsyar lagi la.. semua rahsia kita akan terbongkar.. jom prepare untuk hari akhirat kita =)

lampu-meja said...

owh tidak....rupa2nya makin byk pengkhianat ini...ish3...anak raja dibiarkan kelaparan...xleh jadi ni! huhu

pemburu syurga said...

namanya anak raja, mana boleh makan biasa2!