Monday 15 March 2010

INILAH AKU

Lama sungguh telah aku tinggalkan dunia yang penuh dengan air mata kepiluan. Sendirian di sudut kehidupan aku menangis hari demi hari, bahkan mungkin dari jam hingga jam yang seterusnya. Sampailah aku penat dan jiwa pun lelah melayan perasaan yang entah apa yang dirasainya. Antara akal dan hati yang enggan bermesra, akulah yang menjadi mangsa.

Ramai yang nampak aku kuat dari luar, sentiasa cuba untuk senyum dan berbicara, bersenda gurau dan berlawak spontan. Berusaha untuk memenuhi keinginan manusia, memberi nasihat dan kata semangat kepada mereka walau hakikatnya mungkin aku yang turut terseksa dengan ujian dunia. Bahkan kadang aku merasainya lebih perit daripada mereka.

Kerana pengalaman telah mengajarku, agar tidak menangis di depan manusia. Tidak semua yang benar memahami. Atau mungkinkah memang tiada? Ah, mungkin bunyinya terlalu syahdu tapi itulah sebenarnya diri aku yang tidak dilihat manusia. Sentiasa termenung sendiri, sedih dengan hari-hari yang aku lalui dan selalu takut dengan masa depan. Inilah aku. Inilah aku.

Aku menulis ini bukan untuk meminta pandangan belas, tapi cukuplah tulisan ini menjadi pemberi peringatan kepadaku akan hakikat jiwa ini yang sebenar. Yang banyak masanya dulu aku habiskan untuk mengadu kepada Tuhan yang mungkin mendengar. Oh, aku pohon Ya Allah kelembutan jiwa dan murahnya air mata yang dulu menjadi penghapus keegoan aku pada saat ini.

London.

6 comments:

Anonymous said...

Semoga dipermudahkan oleh Allah =). Kalau perlu untuk berbicara, rasanya Qie tahu mana tempatnya. Antara ego dan hati yang taqwa, pilihannya sentiasa ada dan terbuka =)

faith said...

slm ki
apa di hati?
jgn kiranya berdiam diri
kami juga punya hati
bila2 ms boleh berkongsi
=)

bali said...

ok da banyak kali aku tulis padam tulis padam balik.

i just want you to know that i do care about you and i will always do.
i think im having the same problem. hope both of us can go through this hard moment together. insyaAllah.

Ansorullah said...

salam...
sabar ye akhi!
Moga dipermudahkan menghadapi segalanya... =)
Allahumma Yassir wa La Tua'ssir, Atmim bilkhair.. ameen...

bbj said...

"Aku mencintaimu kerana agama yang ada padamu, jika kau hilangkan agama dalam dirimu, hilanglah cintaku padamu."

(Imam Nawawi)

pemburu syurga said...

terima kasih semua! doakanlah agar Allah terus menerus memberikan kekuatan kepada saya ya=)