Sunday 7 March 2010

DAKAPAN ANGIN SHEFFIELD

Sungguh perancangan Tuhan itu Maha Sempurna, langsung sifar cacat celaNya. 

Daripada rancangan awal mahu bersama adik-adik tersayang singgah di Rusholme, menikmati Faluda di Moonlight atau Kofta Kebab di Afghan, berubah menjadi penunjuk arah ke Leeds. Kerana ukhwah aku berubah.

Dari Leeds diminta kembara ke Sheffield bertemankan lelap yang kadang mencuit rasa, mencari rumah Tuhan kalau-kalau ada sedikit ruang untuk menumpang doa, menunduk diri padaNya. Kerana ukhwah, aku terarah.

Dari Tuhan jugalah ujian datang menjengah. Sedang bermimpikan tilam empuk dan selimut yang menghangatkan, Tuhan mengirimkan rindu yang dingin. Aku kehilangan arah, lelah dan sabar mengganti lelap yang lenyap. Kerana ukhwah, aku gagah.

Daripada keras lantai stesen keretapi yang sewajarnya menjadi alas tidur kala malam yang sangat menduga, Tuhan hulurkan Travelodge sebagai ganti. Kerana ukhwah, aku berani melangkah.

Oh betapa indahnya kesudahan cerita duga malam ini. Harmoni benar perancangan Tuhanku, hingga yang sulit menjadi lapang, yang sukar menjadi mudah. Kalaulah boleh malam ini angin Sheffield bertiup hangat agar tidak terjaga mimpi-mimpi bahagia begini. Terima kasih, Tuhan.

Sheffield.

1 comment:

Anonymous said...

best nukilan nih... sayang adik.. sama-sama kita beriringan tangan berusaha untuk mencari redhoNya ya.. =)