Sunday 10 May 2009

AYAH RINDUKAN MAK!

(ayah, aku tahu kau rindu)

Ayah sedang rindu
Untuk menziarah mak
Membawa rambutan merah
Yang dipetik dari kebun

Ayah sedang rindu
Untuk mengimamkan mak
Bersolat dan wirid bersama
Berdoa untuk keluarga

Ayah sedang rindu
Untuk makan bersama mak
Bercerita tentang kerja
Walau mak tidak mengerti

Ayah sedang rindu
Untuk mengucup dahi mak
Memohon belas ampun
Agar mudah ke syurga

Ayah sedang rindu
Untuk memanggil 'Mak'
Sebab mak sudah tiada
Meninggalkan rindu buatnya

(Semalam aku menerima pesanan ringkas daripada ayah, mengingatkan tentang Hari Ibu. Katanya 'Beruntunglah mereka yang masih ada ibu.' Aku tahu kata-kata itu supaya aku menghargai ibuku. Aku juga tahu kata-kata itu adalah luah rindu ayah pada 'Mak'nya. Yang telah tiada.)

10 Mei 2009 (8.20 pm)
Playford Road, London.

2 comments:

As said...

bila tiada di depan mata
barulah hati mahu merasa
itulah adat kebiasaan kita..

jadi mari kita berubah =)

inshaAllah

pemburu syurga said...

ayuh!