Tuesday 24 January 2017

BANGKOK BANDAR BELANJA

(untuk panduan masa depan)

Selama 5 hari 4 malam di Bangkok, ada beberapa tempat yang saya kira wajib pergi. Bangkok bagi saya adalah bandar budaya dan belanja. Memandangkan kami ke sini untuk tujuan perniagaan maka kebanyakan tempat yang disinggahi berkait rapat dengan niaga. Kami menggunakan khidmat BTS/MRT (seperti LRT/MRT), tuk-tuk, bot, bas dan Grab Taxi sepanjang berada di sini.

Ramkhamhaeng

Daerah ini sangat sinonim dengan penempatan umat Islam terutama yang berasal dari selatan Thailand. Banyak masjid, banyak juga gerai masakan Melayu yang kena dengan selera kita. Ada di belakang masjid, ada juga di seberang sungai berhadapan universiti bandar (dibuka dari petang ke atas). Untuk ke sini boleh mengambil bot. Kami ambil bot dari jeti berdekatan I-Setan Central World.

Sukhumvit Road

Di sini terdapat Arab Street yang mana banyak dan pelbagai makanan halal mudah didapati. Kebanyakannya menu Arab atau seangkatan dengannya. Harganya pun boleh tahan juga. Ada night market, ada juga banyak pilihan untuk menukar duit di sini.

P******M Market & Platinum Mall

Di sini sangat banyak kedai dan gerai untuk beli pakaian, beg, kasut dan sebagainya dengan harga yang sangat murah tapi agak berkualiti dan terkini. Jangan lupa tawar menawar dengan harga terendah, mungkin 1/3 atau 1/4 daripada harga yang dipamer. Kami hampir sahaja terbayar RM 300 untuk caj selama hanya 20 minit menaiki tuk-tuk.

Silom

Patpong Night Market di sini boleh dijadikan tempat belanja singkat dan ringkas sekiranya tidak sempat ke P******M Market. Di kawasan ini juga terdapat satu jalan yang penuh dengan pusat hiburan. Smoothie buah di sini juga sangat enak bagi tekak yang dahaga terutama smoothie mangga!

Terminal 21

Pasaraya berstatus high-end ini menampilkan tema kotaraya yang berbeza mengikut tingkat yang dijejak. Ada London, Paris, Tokyo, Istanbul dan Carribean. Tandas juga mengikut tema. Kami ke sini hanya untuk mencari barang-barang kiriman kenalan yang agak berjenama.

Wat Arun & Wat Pho

Kedua-dua wat menghadap sungai, kerana itu ia menjadi pilihan kami. Pemandangan Bangkok dapat dilihat sekiranya mendaki sampai ke puncak namun ketika kami di sini bahagian atasnya ditutup untuk kerja-kerja pengubahsuaian. Boleh ambil bot untuk sampai ke sini.

7-Eleven

Sangat banyak kedai seperti ini di Bangkok, maka ia sentiasa menjadi tumpuan kami untuk mencari minuman atau makanan sampingan buat bekal dalam perjalanan.

KFC

Kalau malas berjalan jauh mencari kedai halal, makan sahaja di KFC kerana semua KFC di Bangkok dijamin halal. Tapi pilihan menunya tak sebanyak seperti KFC Malaysia.

Kami tidak sempat ke beberapa tempat lain seperti Asiatique, Chatuchak Weekend Market, Pantip Plaza, MBK Center, Amarin Plaza, Khao San Road & Floating Market kerana jarak yang agak jauh dari tempat menginap.

Apa pun, Bangkok bandar untuk berbelanja!

RP (1430)
25 Januari 2017

No comments: