Sunday 18 April 2010

KISAH JOE DAN AKU

Kadang-kadang lucu juga bila setiap tulisan di sini dikaitkan dengan 'gerak kerja' (sesetengah orang mungkin mengerti), padahal aku sedang berdiari. Maksudnya? Ya, bercerita tentang kisah hidup sendiri. Yang satu hari nanti bila aku sudah menginjak tua, dibelek dan dibaca, digambar dan dikenang, aku tahu dari mana asal aku dan bagaimana usia muda itu dihabiskan. Tak kurang juga yang bosan dengan alasan perkara mudah kenapa mahu dipayahkan, lagi senang orang nak faham dan tak perlu berbelit-belit. Kalau orang nak mudah, aku pun bagilah jawapan mudah,"Sebab ini kisah hidup aku, malulah kalau semuanya jelas belaka." Kalau yang nak susah, tunggulah aku berbahasa lagi.

Menyahut pandangan beberapa orang teman, biar kali ini aku tulis dengan bahasa mudah. Sebuah kisah tentang manusia dan Tuhan mereka. Mungkin ada yang sedang berfikir-fikir,"Ah, lagi-lagi pasal ini," ataupun,"Alah, benda biasa." Tapi pernah ke kita terutama aku yang sedang menulis berkata,"Ini kisah cinta agung, antara Pencipta cinta dan pencari-pencari cinta, kisah yang sampai bila-bila tiada penamatnya. Kisah sampai ke syurga." Oh, mungkin sekali lagi bunyinya sarat dengan falsafah, atau berbelit-belit. Maaf.

Aku sangat gemar melihat telatah manusia, membaca dan membuat penilaian. Sebab itu kadang-kadang ramai orang yang takut bertentang mata atau berkata-kata dengan aku. Entah, aku pun tak pasti apa alasan mereka. Kadang aku rasa ini suatu kelebihan, tapi perlu dimanfaatkan supaya tidak menjadi penghalang antara aku dan manusia. Berbalik kepada kisah tadi, sedang aku asyik meneliti patung-patung manusia (banyaknya watak manusia) di sepanjang Thames River, daripada ingin mencari damai di celah anak-anak ombak yang berkejaran terjadi pula suatu plot yang merenggut kejiwaan. Alahai tak habis lagi bermain dengan emosi nampaknya!

"Joe!" Mula-mula aku dengar jeritan ini, aku sangkakan ia lahir daripada rasa gembira tak terkata seorang ibu bila melihat anaknya di sisi seorang penghibur jalanan. Mungkin bangga sangat. Kerana ditakdirkan pada waktu yang sama penghibur itu sedang mencari-cari seorang budak untuk menjayakan persembahannya. Aku silap, bila manusia kecil yang bernama Joe itu berlari sepenuh hati mendapatkan seorang wanita yang sedang berdiri betul-betul di kiriku, sedang mengambil posisi untuk menikmati persembahan, sambil menjerit,"Mom!". "I am sorry," berkata si wanita kepada budak lelaki itu sebagai menyahut kembali. Si wanita memeluk, mencium dan mendukung Joe.

Ah, sudah malas pula mahu menulis. Beginilah aku, ketika semangat datang macam-macam mahu aku kongsikan. Tadi baru sahaja berhubungan dengan 'orang-orang kampung', terasa ingin aku batalkan niat mahu menulis entri ini tapi aku paksa juga tangan bergerak dan jari menaip. Aku ringkaskan saja, setelah melihat peristiwa ini aku jadi tak keruan. Memuhasabah diri sendiri.

Ketika aku leka bermain-main dengan dunia, dan Tuhan mula perlahan-lahan hilang dari pandangan hati, hidup aku jadi tak menentu. Semua yang dibuat serba tak kena. Lalu, aku akan mencari punca kegelapan jiwa. Dan bila nampak bias cahaya cinta Tuhan, aku akan menghampiri. Kadang aku menyalahkan Tuhan, kenapa Dia membiarkan aku begini, hidup terumbang-ambing tanpa ada sekilas pun rasa bersalah ketika jiwa berada sangat jauh denganNya. Kenapa tidak Dia betul-betul pelihara aku dalam perhatian dan peluk kasihNya. Setiap kali aku kembali kepada Tuhan, Dia akan memujuk, seolah seperti memeluk, mencium dan mendukung aku. Tetapi kini aku akan cuba untuk bertanya,"Salah Tuhankah kalau aku yang sebenarnya menjarakkan diri dariNya?" atau,"Perlukah Tuhan itu meminta maaf seperti si ibu tadi sedangkan aku adalah seperti Joe?"

(Maaf, lupa pula mahu menjelaskan. Joe itu telah hilang dari pimpinan dan pandangan ibunya ketika bersiar-siar di sepanjang Thames River. Uniknya, mereka disatukan kembali pada sebuah persembahan jalanan yang tak tersangka!)

London.

5 comments:

faith said...

sungguh k.yh tidak mengerti
kias bahasamu terlalu tinggi
=)

Anonymous said...

hebat!

pemburu syurga said...

kak yah, semuanya telah jelas diceritakan pada kak yah:)

Yazid Fauzi said...

kadang2,metafora diguna untuk menyampaikan maksud secara tidak langsung.buat yang mengerti,pandai2lah.buat yang kurang mengerti,bukan bermaksud kene faham.sekadar luahan terjemahan hati.kan abg waqi kan?kan?kan?=)


*saya suka gambar abg ni.sejuk mata memandang.waaaa.XD

pemburu syurga said...

yazid, kadang yang susah itu lebih nikmat:)