Wednesday 7 April 2010

UNTUK MA DAN AYAH

(terlalu menyayangi)

Sayang-sayang anak, tinggal-tinggalkan.

Sudah jauh aku meninggalkan kenangan untuk dirindui oleh ma dan ayah. Setiap yang telah terlukis dalam perjalanan menjadi sesempurna manusia adalah kerana tunjuk ajar mereka, penat lelah yang telah mereka korbankan demi besarnya seorang anak ini. Yang ketika aku berjaya mereka ceria dan ketika aku berduka mereka bermuram durja.

Aku mahu. Setiap kali mata ini terpejam biarlah sewaktu dibelai manja oleh keduanya, dan ketika saatnya aku terjaga mereka tersenyum di sisi. Tapi Tuhan itu Maha Menguji. Mana ada seorang anak yang akan sentiasa ditemani oleh ma dan ayahnya, sedangkan anak itu sendiri yang memilih untuk meninggalkan mereka. Jauh.

Oh pada detik waktu ini aku terlalu merindui. Untuk mendengar sepatah pun bicara dari ma dan ayah, biar pun leteran yang aku terima. Ya Tuhan, di mana pun ma dan ayah yang sangat aku sayang itu berada, peliharalah keduanya dalam peluk kasihMu sampai syurga nanti. Sampaikan salam rindu seorang anak derhaka kepada keduanya.

ps; kerana setia kasihku pada keluarga, dakwat ini tidak akan pernah kering

London.

No comments: