Sunday 21 February 2010

KASIH IBU SAYANG AYAH

Mungkin sudah setahun atau lebih. Telah tidak aku tulis tentang keluarga. Kenapa ya. Makin bertambah hari makin pula rindu itu hilang. Jangan, Ya Tuhan. Engkau membiarkan aku lupa akan asalku dari ibu ayah. Yang setia menemani dari dulu sampai sekarang, sampai bila-bila pun. Sampai syurga aku mahu mereka bersama. Duduk, berbicara, bergurau kejar-mengejar, berlari-lari anak, makan bersama, berpimpin tangan. Semua aku mahu.

Seringkali aku terlintas. Kenapa degil benar anak yang seorang ini. Kenapa hati ini tersangat keras. Dari merasa saljunya kasih dan cinta ibu ayah. Dari merasa diri sebenarnya seorang anak. Bukan ibu. Bukan ayah kepada mereka.

Oh betapa aku merindui saat-saat aku menjadi bongsu. Kalaulah ingatan ini mampu aku tuliskan semula satu demi satu, pastilah akan aku buat semuanya. Sebab dengan kenangan itu kasihnya anak terbina. Dan sekarang anak ini berada jauh dari hangatnya pelukan ibu ayah. Kenangan pun makinlah hilang, sedang yang baru sudah lama tidak terbina.

Kembalikan kasih ini pada tempatnya Ya Allah. Pulangkan rindu ibu ayah kepadaku.

London.

2 comments:

Anonymous said...

orang tua,tidak sedikit pun akan terlupa dengan kisah semalamnya

AdaptingChange said...

.....keras benar hati anak yang seorang ini......