Thursday 5 April 2012

HENING JUMAAT

(hampir tiga bulan jiwa hilang rasa)

Pagi ini, seperti pagi-pagi yang biasa. Namun kesyahduan sedikit terasa bilamana ia merupakan hari yang diciptakan dengan penuh keberkatan. Dan Jumaat begini lebih dekat dengan saya kerana mengingatkan hari yang sama kehilangan adik paling bongsu, walaupun saya yakin ada sebab kenapa Allah terlalu cepat mengambil dia. Cuma, kesabaran tak mampu mengubat rindu yang tersimpan lama, ketabahan tak berdaya menyeka air mata yang berguguran setiap kali teringatkan arwah. Apa lagi bila pulang ke kampung, menemani bonda setiap pagi selepas Subuh, menziarah ke pusara arwah, menyedekahkan sedikit bacaan ayat suci disusuli doa agar arwah diberi simpati oleh Allah di alam sana.

Betul-betul banyak perkara yang berlaku dua tiga tahun ini dalam hidup saya, sehinggakan kadang-kadang tersenyum sendiri, apa lagi yang Allah nak 'tarik' ni? Bila saatnya ujian datang bertimpa-timpa, barulah tahu menyerahkan nasib diri kepada Dia semata-mata, kerana ada ketikanya dirasakan tiada lagi jalan keluar. Mungkin kerana itu juga Allah pun terus-terusan memberi ujian keperitan kepada saya, supaya tak terlalu jauh lari dari Dia. Saya sayang Allah, saya tahu Allah pun sayang saya, cuma beza sayang kami adalah pada kesetiaan. Dia terlalu setia hingga saya selalu mengambil kesempatan. Marahnya, tegurnya cuma ditunjuk melalui uji dan duga berpanjangan.

Dan saya yakin, di hadapan sana, mungkin esok atau lusa, Allah sudah siapkan ujian seterusnya untuk saya. Ujian yang lebih besar, keperitannya pun pasti berganda. Allah, saya redha dengan ketentuan dan liku hidup yang telah Allah aturkan, cuma pinta saya "Janganlah Engkau meninggalkanku bersendirian walau sedetik cuma, jangan pula Engkau menyerahkan urusan hidupku di tanganku sendiri. Engkau Yang Maha Kuat, berilah kekuatan supaya hati ini terus teguh mencintaiMu dalam tangis dan tawa, sedari dunia sampai kita bertemu."



BB (8.40 am)

No comments: