Saturday 10 May 2008

IBUKU TIDAK PANDAI

(ma, aku rindu)

Ibuku tidak pandai
Menghantar mesej ringkas
Setiap yang dikirim
Bisu yang berbalas

Ibuku tidak pandai
Meneka mana Eropah
Cuma di benaknya
Mahu ke Mekah

Ibuku tidak pandai
Menghadap teknologi
Hari ini ia belajar
Esok diajar lagi

Ibuku tidak pandai
Memakai baju mahal
Ke mana jua pergi
Kurung tak ditinggal

Ibuku tidak pandai
Mengerah amarah
Tapi tajam jelingnya
Buat kami bersalah

Ibuku tidak pandai
Berbicara syahdu
Hanya tutur mata
Meluahkan rindu

11 Mei 2008 (8.00 am)
King's College London

25 comments:

hadzhamdan said...

waqie...had rasa ni sajak ibu paling terharu yang pernah had baca!!!

Unknown said...

salam..tuan sajak, akk mnta izin amik sajak ni,utk diletak kt blog akk.. terharu membacanya..

pemburu syurga said...

oh terima kasih had..itulah ibu waqi=)

pemburu syurga said...

salam saudari..silakan..mungkin ramai di antara kita yang punya ibu sebegitu..terima kasih!

Bash said...

waqi.. tahniah.. best gile sajak ni..dh boleh bergelar sasterawan kecil dh ni.. ekekekeke.. tersentuh membacanya.. teruskan..:)

n Z r A said...

*terharu*
anak ibu yg pandai, blajarkan untuk ibu ya? pandaikan diri utk ibu ya?

FANA COLLECTION said...

Waqi, your sajak featured on http://www.isacstudio.com/ :) *A standing oviation*

Anonymous said...

this is extremely nice.. c0ngrats! keep it up!

faith said...

itulah ma yg kita kenal,sayang dan rindu!!!

pemburu syurga said...

bash, doakan pharmacists seluruh dunia!!!

nzra, semuga kamu juga menjadi ibu yang baekk;)

rafie, jazakallah..

anonymous, moga kamu tidak beranonymous dgn ibu kamu=)

kak yah, ya! itulah ibu yang tiada galang ganti walau kita bergolok gadai.......

Anonymous said...

salam waqi..

best sajak nih..=D

semoga Allah akan memasukkan kita dan ibu kita yang tersayang ke dalam syurga firdausNya insha Allah..

salam ukhuwwah :)

pemburu syurga said...

jazakallah roslan,

tadi br call rumah n mak ayah aku pun baca sajak tuh. ayah siap mintak buat satu utk dia gak. hihi rindu pula pd mereka...

semoga esok kita beriringan ke syurga bersama ibu ayah tercinta=)

mohd shazli mohd zaini said...

waqi!

dlm banyak2 sajak ko yg pernah aku baca ni lah yg paling x best! =)

hikhik2... x best sebab;

x best sebab
buatkan aku teringat dosa2 yg pernah aku buat kat ibu aku

x best sebab
buat aku takut kalau satu hari aku lupa jasa ibu aku

x best sebab
buatkan aku rasa bersalah taktala aku tertawa gembira, lupa ibu dirumah sedang penat bekerja.

x best sebab
ko xder kat Malaysia Summer ni!!!

HAHAHAHA.. aku baru je nak belanja ko makan sate sepuas2nya.... xperlah, nanti aku try wat khas utk ko.

oklah, aku start exam esok sampai khamis ni... pastu balik 20 mei ni. kene jaga kedai lak.

oh, dan aku dpt attachment kat zaid ibrahim n co,law firm julai ni. alhamdulillah,.

eh.... aku rasa ni 1st time aku komen sajak ko kan?.. hikhikhik....

ok2, truskan menukil sajak, biar dikongsi bersama apa yang terbuku di dada tuan hamba....

dan, sajak ko ni best ler... jgn down lak...=)

salam.
shazli,leeds.

p/s:
goodluck kat mesir, lepas ni bleh ko kalahkan rekod artikel aku kat iluvislam. aku ngan artikel, ko nukilkan ler sebuah sajak. kot2 bleh jadi 'hot' cam artikel aku tu. dan jangn lupa minum asob sampai muntah tau...

pemburu syurga said...

shazli oh shazli!

asal aku rasa cam layak jadi testi kat frenster komen ko tuh?? hah3

bagus la ko balik awal tolong mak. aku dah la xbalik, xsempat nk tolong mak=(

tahniah bro dpt attachment tuh. aku doakan ko berjaya dunia akhirat.

pasal blanja satay tuh, aku xkesah pon. tp kalo dah rezeki nk wat cane kannn. tp yg penting pastikan ko wat utk aku tuuuuu

em pasal artikel ko tuh mmg gempak habes! kagum aku ngan ko. xpe nnti aku wat sajak kutuk lg byk psl mesir tu. hah3 x psl2 kene ISA aku;)

gud lak exam, shaz. aku pn khamis ni abes dh exam. n tq byk2 sempat lg ko jenguk blog aku tgh2 nk exam ni...

sampai mesia kim salam kt mak ayah ko..take care bro=)

kobeda said...

assalamualaikum...

very2 great poem, touching especially when my great MOM is thousand KMs far from me...

great 2x!!!

tu la boh, kawe ajak balik summer, x se, nk wat gapo ikot faimee.. hehe!!!

pahni, bule aja kawe kecek arab, bereh??

(jgn cop kawe effort sdh).. hehe

pemburu syurga said...

waalaikumussalam boh..

(nk jimat kdit henset ko tulis komen sini nih?)

boh, kalu kawe x cop pon mmg demo effort dh. jgn rusing;)

demo la ajok kawe lambat, kalu ghoyak awal2 kawe join dh..

takut jgk nk g mesir ni, duk london pn xleh tahan panas dh

nk ajar arab tu buleh. tp kawe keno campur slang klate ko demo dih?

ori be!

akitod said...

waah...sebijik serupa ibuku
mane kamu tahu ibuku sebegitu?

kobeda said...

cess....

demo meme nk cari pasal nge kawe nih.. kawe dah cubo try test nk hata msg tuh kot demo, tp failed, kawe seda kawe pitih xbyk, buke mace sek2 london hok buleh elaun beribu riyal.. eyh!! pounds...

neway boh, buleh bwat sajak kot kawe so 1 dop? hehe

pemburu syurga said...

akitod, mungkin ibu kita tidak seperti ibu2 di bandar=)



wey boh!
jadi supo duk ym plk tmpat komen nih. perghh mmg effort r demo!! lama xdengar kaba pres effort;)

pitih byk pon xdop guna boh kalu balik mesia. baik g egypt!! hah3

demo nk sajak gapo? kawe tulis pasal effort sek2 KIBAR la dih=)

Anonymous said...

salam

bestnye sajak.nak copy boleh x? jzklh

pemburu syurga said...

terima kasih..silakan incik anonymous=)

Anonymous said...

nk jd mr anonymous bole? ko demo knal kawe? haha.. cepat ler reply YM nih

pemburu syurga said...

hah3 kecek gitu pon tau dh sapo
demo;)

YM kawe ado prob cket boh!

Anonymous said...

bgsnye sajak ni..umm ak ssh nk puji hsl tulisan org..smg berjaye ^_^

pemburu syurga said...

terima kasih madihah!
ko pon gud lak!!